الجمعة، 3 يونيو 2011

الحلقة الرابعة (فلوط أفندى ) قرار مثير بختام اجتماع العائلة

احضرت فلوطة الحمص الشامى (الحلابسة) هى وابنتها رشوة  وجلس فلوط افندى وقت الاستراحه من الاجتماع يشرب الشيشه  وامتلئت  الصاله بدخان الشيشه وانتهزت رشوة الهدؤ  وأخذت المبادرة بالكلام  ---- وجهت كلامها  لبنت خالتها فاطمه وابن عمها عادل    وقالت ----- انا  بئه لما لقيت سبرتو  نازل  الثوره قولت  انا كمان  لابد  انزل  هو انا  يعنى   ماليش رائى فى البلد دى وروحت لمه بنات الحته ومعانا الست  سوسته دى  رقاصه على اديمه  انما ايه  واعيه وتفهم كل حاجة  جمعتنا انا والبت زيزى مشاكل والبت سهيير ونزلنا معاها   عند جامع  مصطفى محجوب والبهوات الاوبهه اللى هناك ادونا كل واحده  20 جنيه وصور مبارك وقالوا لينا نئول بنحبك ياريس  احنا اسفين وابصر ايه ياختى من شويه  كلام السيما دا  انا  قولتلهم يع  انا مش بحبه كبه تاخده دا  زى السم هو  والحيزبون مراته ياختى من  ساعت متولد وهو فى وشى بس اعمل ايه قولت اعصر على روحى ليمونه واقول البوقين دول  علشان مصلحه مصر  ---- قاطعتها فاطمه وقالت ليها يارشوة يابنت  خالتى اللى عملتيه برضوا دا غلط دى الناس اللى وحشه اللى  كانوا هناك وبيشجعوا الفساد والتفتت  لجوز خالتها وقالت له  ياعم فلوط ماتفهمه الصح وانت عارف كل  حاجه وياريت  تغير اسمها   بلاش اسم  رشوة دا يعنى ياعمى لو حد جيه يتجوزها وحب  يقولها بحبك  يقولها بحبك يارشوة دا حتى منظرها يبقى وحش ---- رد  فلوط وقالها افكر اغيره ممكن  اسميها نظيفه بس ماهو البيه نظيف طلع بردوا   ابن حنكه هجام على ابوه والبيه  اللى اسمه سرور طلع  معلم   وحرامى   متائصل دا  حتى البيه اللى  كانوا فالقينا بيه عز دا طلع شيخ منصر والبيه  اللى اسمه  صفوت الشريف  هع هع دا انا سمعت انه  لامؤاخذه  سمعته  بطالة ياريته كان حرامى وبس  لكن طلع لامؤاخذه  يانهار اسود وكوبيا على دى بلد --- دانا  كنت فاكر نفسى حنتيت وواد مقطع الصياعه طلعونى لامؤاخذه  بكر لسه فى الكار اه  يولاد ال ----------  قاطعه الاستاذ عادل  قاله  لا  ياعمى  احنا احسن منهم نبتدى بس نفهم ونعمل الخير لبلدنا ---- وانا حاشجعك كل   اسبوع تعمل  قعده عائلى   كدا للتوعيه  ----- قاطعه فلوط افندى وقاله هاؤ  بتقول  قعده عائليه لا ياعمونا انا عاوز اشترشح فى مجلس الشعب واعمل حزب الفلاليط واسترشح وادخل بقى البريمو بتاع البلد دى  ابقى الريس  يعنى  ماهو انا بقيت  بشوف التلفزيون وبقيت فاهم  كام كلمه اذا كان صاحبنا  بتاع فراعين  المحطه دى اللى اسمه  عكاشة  مرشح نفسه وبيقولك طلع البيريموا على ال  اس او ان واسمها ردت  فلوطة قاطعته  اه ياخويا هو انت  تقل عنه دا انت سيد سيد الرجاله وانا كمان  من وقت ماسمعت اسم النبى حارسها ثووومينه الحشاب   بتقول تشرشح نفسها قولت   انا كمان ادخل  ياانا ياالراجل ياهو يخلينى الالفة  بتاع النسوان فى مصر يانا ان اخليه راجل مصر الاول اى حد فينا يكسب -----  ضحك  عادل وفاطمه  حتى  رشوة وسبرتو  ضحكوا --  ورد عادل قاله ياعمى انت  عندك سوابق مش تنفع تترشح  قاله نعم  يعنى كل البهوات اللى لابسين  ترننكات بيضاء زى بتاعى دا مش سوابق وعلى كبير كمان  قاله للااسف  ياعمى الناس كان مخمومه بيهم  بس انت ممكن تبقى توعى اهالى الحى وتعمل ندوات زى ماتحب بس على اصول  صح  قاله انت تعرف  ياعادل  يابنى  انا ناوى اعمل  المؤتمر الاول لفللاليط على مستوى المحافظات وحاالف  محافظه محافظه كعب داير واجمع كل الفلاليط ومن  حنك المجانين بيطلع حكم والصياعه  ادب  نشيل الصياعة ونخليها ادب -----ردت  فاطمة وقالت ياعمى  احنا حانقف جنبك  بس  تفهم   الناس اللى انت حاتدعوهم للمؤتمر  بتاعك ان لازم كلنا نعمل الصح لمصر  ونتصدى  للفتوات والبطلجيه ونتصدى للحراميه ونتصدى  لبتوع الفتنه  قام  فلوط  حط  اديه فى جيوبه وقال  ليهم حابتدى ابعت  لكل الفلاليط  فى مصر علشان   نعمل   قعده فى مؤتمر وانتى يافطمه مع الاستاذ عادل جهزوا كام كلمه  نئولها  رد عادل  قاله  ياعمى   انا حااجهز  لك برنامج النقاش ولو نجح  حااكون معاك كل مره وقاله  اول  حاجه  ياعمى نعملها دلوقتى انا عازمكم  ننزل انا وانت والكل نزور اسر الشهداء ونطيب خاطرهم الجميع وافق على الفكره ----- على امل  لما يرجعوا من زيارات اهل الشهداء  يبتدوا يحضروا للمؤتمر الفلاليطى الاول -----  يتبع

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

استاذي العزيز نادر مش مهم رشوة تغير اسمها او فلوط يلبس ترنج المهم عادل يعمل برنامج اصلاح فعلا لانه هو المثقاف اللي عليه حمل تغير و اصلاح البلد و للاسف انا شايفة عادل بيتكلم كتيرررر الكل عادل و الكل بيتكلم في نفس وحد نفسي اشوف عادل واحد بيسمع و عادل وحد بشتغال (( زهرة اللوتس ))

Rania Nassar يقول...

غادل و فاطمه عندهم سعة أفق مش موجوده عند ناس كتير كبار و علماء و مثقفين...يا ريت يكون فيه منهم كتير فى مصر